Wat is stress en wat kunnen we eraan doen?

adminNews, nieuws

Shot of a businesswoman using her tablet at her desk

Omgaan met stress – de 5 wondermiddelen volgens dr. Erik Scherder 

Stress is onvermijdelijk in de meeste jobs. Wie succesvol wil zijn, is verplicht steevast het beste van zichzelf te geven.

Wat is stress en wat kunnen we eraan doen? Dr Erik Scherder legt uit wat we kunnen doen.  Om de cirkel van stress te doorbreken, zijn er 2 schakels die je kunt ontketenen: je Hippocampus en je Frontale Lob. Deze twee hersendelen reageren namelijk erg goed op bepaalde activiteiten, zegt Scherder. En dat zijn niet activiteiten zoals ‘op vakantie gaan’, ‘niksdoen’ of ‘bankhangen’. Stress is nu eenmaal onvermijdelijk is in de meeste kantoorjobs – en op vakantie gaan of niksdoen slechts is slechts een tijdelijke oplossing.

De non-stop ‘omgaan met stress’-middeltjes, die je elke dag kunt toepassen en die je elke dag opnieuw helpen je brein te regenereren van die mentale vermoeidheid zijn de volgende:

  1. Luister naar muziek
    Dr. Erik Scherder zweert erbij. Hij is zelfs een complete muziek-revolutie aan het ontketenen, door te pleiten voor meer muziek in onderwijs, op het werk, in ziekenhuizen en zorgcentra. Het ontspant, het inspireert, het regenereert.
  2. Beweeg
    Het tegenovergestelde van nietsdoen. ‘Bewegen’ is een wondermiddel voor je brein volgens dr. Scherder.
  3. Leer
    Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft een ontstressend effect op de Hippocampus en Frontale Lob in je hersenpan.
  4. Slaap
    Slaap, slaap, slaap. Doe het genoeg, doe het op tijd, doe het goed.
  5. Stop met multitasken
    Probeer in je planning dus vooral zoveel mogelijk taken één voor één op te pakken, dan hou je je hoofd tevreden. Of in elk geval fit genoeg om al dat werk überhaupt te kunnen uitvoeren.

Luister hier naar dr. Scherder